Overname, opvolging en fusies vereisen snel zicht op liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit
Waaraan moeten de aangeleverde cijfers voldoen bij overname, opvolging en fusie? Welke regelingen en vergunningen zijn aan de orde? Hoe krijg je de financiële gezondheid van het bedrijf dat je overweegt over te nemen snel in beeld? Met deze vragen krijg je als ondernemer te maken. Als je zelf wilt overnemen. Maar ook bij opvolging, juridische fusie of voorgenomen bedrijfsoverdracht.
Je wilt een bedrijf overnemen, maar is de overnamekandidaat financieel gezond?
Een van de grootste uitdagingen bij bedrijfsovernames is om zo snel mogelijk de financiële gezondheid van de overnamekandidaat in beeld te krijgen. Voor het lopende boekjaar, maar zeker ook voor de jaren erna.
- Je hebt jaarcijfers en prognoses nodig en gefundeerd zicht op liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit.
- Je wilt zicht op alle regels, vergunningen en regelingen waarmee je te maken krijgt.
- Je wilt het complete financiële plaatje: de financiële feiten en duiding ervan.
Vragen waar je tegenaan loopt bij bedrijfsovername, opvolging en fusies zijn er legio
- Welke omvang heeft de onderneming?
- Wie zijn de klanten en waar zitten ze?
- Welke verplichtingen zijn er op het gebied van huur en personeelskosten?
- Welke vorderingen staan er nog open?
- Ligt er ergens beslag op van de Belastingdienst?
- Zijn de cijfers courant en compleet?
Overnames kosten de ondernemer tijd, energie en nachtrust
Laten we eerlijk zijn: overnames vreten energie. Als je een bedrijfsovername overweegt, ben je aan het schaken op meerdere borden. Je bent druk met de concurrentiepositie van het bedrijf, groeikansen en expansie. Je bent beducht op kansrijke samenwerking en mogelijke fusies. Je bent bezig met marketingvraagstukken: heeft het bedrijf een goede naam? Is de vestigingsplaats ok? Zijn de klanten loyaal? Hoe lopen de bedrijfsprocessen? Hoe ambitieus is het personeel? Welke potentie heeft de dienst of het product?
Tegelijkertijd moet je alert zijn. Mogelijk zijn er kapers op de kust, andere geïnteresseerden die overname overwegen. Je wilt knopen doorhakken, naar de notaris. Maar eerst heb je de jaarcijfers en alle andere financiële feiten nodig!
Jij hebt jaarcijfers nodig en alle financiële feiten. En jij niet alleen!
Ondertussen heb je alle financiële feiten nodig. En jij niet alleen. Ook je compagnon, je investeerders, je fiscalist, je notaris en je controller staan te springen om alle data. Krijg jij alles snel boven water? Of bel je Solidus ABC, de financiële professionals voor het MKB.
Overname: je moet de boekhouding in, controles doen, checken op feiten
Bij beoogde overname, opvolging of fusie is het zaak om zo snel mogelijk boven tafel te krijgen hoe de financiële gezondheid van het bedrijf is. Zit er spek op de botten of zit er een kale kip onder de mooie veren? Daar kom je maar op één manier achter: je moet de boeken in. Controleren, balansen opmaken, verborgen posten opsporen. Dat is secuur werk waarbij je je geen fouten kunt permitteren. Maar zeg eens eerlijk, ben jij ondernemer of boekhouder?
Ik betaal veel voor een accountant, maar is dat eigenlijk wel nodig?
Schakel Solidus ABC in bij beoogde overnames en je beschikt snel over alle financiële feiten die je nodig hebt.
Dit doen we voor je bij beoogde overname, opvolging of fusie:
- Wij checken alle boeken
- Wij vissen openstaande vorderingen en verplichtingen op
- Wij speuren naar financiële verrassingen op de korte en middellange termijn
Je resultaat met Solidus ABC: alle financiële feiten compleet. Jij beslist. Jij hebt de regie
Je krijgt van ons een Due dilligence en/of een Rapport van bevindingen. Daarmee beoordeel je zelf of je wel of niet gaat overnemen.
Due diligence: boekenonderzoek bij bedrijfsovername
De Engelse term due diligence betekent letterlijk gepaste zorgvuldigheid. In fusies en overnames en in de accountancy is er echter een specifieke betekenis, namelijk boekenonderzoek, bijvoorbeeld bij een bedrijfsovername. Dat is nodig want je wilt zeker weten dat de cijfers kloppen. Een due diligence geeft een goed beeld van een onderneming en voorkomt nare verrassingen achteraf.
Due diligence kan inzoomen op verschillende aspecten: financieel, fiscaal, pensioen en juridisch. Solidus ABC kan voorzien in due diligence op alle aspecten dankzij een solide netwerk van experts.
Wanneer laat je Solidus ABC due diligence doen?
Er zijn verschillende redenen voor due diligence. Naast overname, opvolging of fusie zijn ook joint ventures, vestigingen in het buitenland/Duitsland, een beursintroductie, grote investeringen of een faillissement redenen voor due diligence.